ohlasy na hru HYGIENA KRVE

Reportáž ČT24 o inscenaci Hygiena krve
Bakalářská práce Ivety Kalouskové: Výtvarné řešení inscenace „Hygiena krve“

časopis Loutkář
KOVOVĚ DRSNÁ HYGIENA KRVE

V roce 2012 realizovalo Divadlo Líšeň komponovaný program pro školy S Romy o Romech, v letošním roce pak projekt Konečné řešení a současná Evropa, ve kterém konfrontuje téma holocaustu s projevy rasismu a totalitních tendencí v současné společnosti. Součástí tohoto pořadu je inscenace Hygiena krve, kterou jsem viděl v samostatném uvedení v rámci Babkárské Bystrice. A bylo to setkání kovově drsné a přesto v některých momentech velice křehké.
Vyleštěný i rezavý kov, který inscenátoři používají k vytvoření loutek, dává tvůrcům dostatečné možnosti pro realizaci zcela výrazné výtvarné symboliky. Ta umocňuje pocity z inscenovaných obrazů holocaustu a diktátorských manýr.
Na scéně stojí zprvu jen paravan z červené látky, který zakrývá staré stavební kolečko. To se postupně mění v diktátora, pokoj židovské rodiny, spalovací pec koncentračního tábora nebo monumentální pomník. To vše doplněno o naleštěnou kovovou lebku, která zkoumá svět železným pohledem, nablýskané postavy zvířátek, jejichž dialog a následné „trtkání“, odkazuje na Hitlerův text „každé zvíře páří se jen se zvířetem stejného druhu“.
Autoři inscenace se inspirovali autentickými vzpomínkami aktérů i původními texty nacistických pohlavárů, které se na konci prolínají s obrazy a texty současných neonacistických webových stránek, čímž se z pouhého připomínání historie, stává aktuální problém, na který je třeba reagovat.
Domnívám se, že v době prázdných loutkových inscenací sloužících často pouze k pobavení publika, jde o projekt nejenom myšlenkově silný, ale zcela příkladně využívající metafor použitého materiálu.
Michal Drtina, 5. 10. 2014
časopis Loutkář